تبلیغات
كجاست آن منتقم خون حسین(ع)؟ - زنان در حكومت امام عصر(عج)
كجاست آن منتقم خون حسین(ع)؟
والله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی
شنبه 13 فروردین 1390 :: نویسنده : shematil
براساس برخی از روایات،حضور و نقش این زنان از نظر زمان و موقعیت،چهارگونه است :
 
الف) حضور پنجاه زن در بین یاران امام
 
اولین گروه از زنانی كه به محضر امام زمان می‌شتابند آنهایند كه در آن ایّام می‌زیسته‌اند و همانند دیگر یاران امام، علیه‌السلام ، به هنگام ظهور در حرم امن الهی به‌خدمت امام ، علیه‌السلام ، می‌رسند . در این‌باره دو روایت وجود دارد: روایت اول : امّ سلمه ضمن حدیثی درباره علایم ظهور ، از پیامبر(ص) روایت كرده است كه فرمود :"در آن هنگام پناهنده‌ای به حرم امن الهی پناه می‌آورد و مردم همانند كبوترانی كه از چهار سمت به یك سو هجوم می‌برند به‌سوی او جمع می‌شوند تا اینكه در نزد آن حضرت سیصد و چهارده‌نفر گرد می‌آیند كه برخی از آنان زن می‌باشند كه بر هر جبار و جبار زاده‌ای پیروز می‌شود."
 
روایت دوم : جابربن یزید جعفی ، ضمن حدیث مفصلی از امام باقر(ع) ، در بیان برخی نشانه‌های ظهور نقل كرده كه :"به‌خدا سوگند، سیصد و سیزده نفر می‌آیند كه پنجاه نفر از این عده زن هستند كه بدون هیچ قرار قبلی در مكه كنار یكدیگر جمع خواهند شد . این است معنای آیه شریفه : «هرجا باشید خداوند همه شما را حاضر می‌كند . زیرا او بر هر كاری توانا است» .
 
پنجاه زن از سیصد و سیزده نفر!
 
نكته شگفت در این دو روایت این است كه می‌فرماید : سیصد و سیزده مرد گرد آیند كه پنجاه نفر ایشان زن هستند!
 
دوم آنكه : در روایتی كه نام یاران برشمرده شده است نام هیچ زنی وجود ندارد . در پاسخ این شبهه می‌توان گفت : این چند نفر در زمره همان سیصد و سیزده نفر هستند . زیرا اولاً امام ، علیه‌السلام ، می‌فرماید : «فیهم» ؛ یعنی در این عده پنجاه زن می‌باشد .
 
دوم : شاید تعبیر مردان بدین سبب باشد كه بیشتر این افراد مرد هستند و این كلمه از باب فزونی عدد مردان ، چنین ذكر شده است .
 
سوم : اگر مقصود همراهی خارج از این عده بود امام می‌فرمود : «معهم» ، نه اینكه بفرماید «فیهم» ، زیرا این سیصد و سیزده نفر مانند عدد اصحاب بدر برشمرده شده‌اند و همه یاران و فرماندهان عالی‌رتبه و ازنظر مقام و قدرت درحد بسیار بالایی هستند كه برخی با ابر جابه‌جا می‌شوند و اینها بدون شك با بقیه مردم آن زمان فرق بسیار دارند.بنابراین اگر بگوییم آنها جزو همان سیصد و سیزده نفر هستند برای آنها رتبه و موقعیت ویژه قائل شده‌ایم و اگر بگوییم در زمره یاران دیگر حضرت باشند از امتیاز كمتری برخوردارند .
 
ب) زنان آسمانی
 
دسته دوم چهارصد بانوی برگزیده هستند كه خداوند برای حكومت جهانی حضرت ولی‌عصر، علیه‌السلام ، در آسمان ذخیره كرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی ، علیه‌السلام ، به زمین می‌آیند .
 
ابوهریره از پیامبر ، (ص) روایت كرده كه :"عیسی‌بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته‌ترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد. "
 
آیا این زنان از امت‌های پیشین هستند یا امت اسلامی زمان پیامبر ، صلّی‌ اللَّه‌ علیه ‌و آله ، و معصومین ، علیهم‌السلام ؛ یا از دوران‌های مختلف؟ آنها از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شده‌اند و برای عهده‌داری منصبی در حكومت حضرت می‌آیند یا برای مسایل دیگر؟ اینها پرسش‌هایی است كه این حدیث از آنها چیزی نمی‌گوید .
 
ج) رجعت زنان
 
سومین گروه از یاوران حضرت بقیه اللَه، علیه‌السلام ، زنانی هستند كه خداوند به بركت ظهور امام زمان آنها را زنده خواهد كرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود . این گروه دو دسته‌اند : برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان سخن به ‌میان آمده است .
 
در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یاد می‌شود كه به هنگام ظهور قائم آل محمد، صلّی‌الله‌علیه‌وآله، زنده خواهند شد و در لشكر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت .
 
طبری در دلائل الامامه ، از مفضل‌بن عمر نقل كرده كه امام صادق فرمود :همراه قائم آل محمد ، سیزده زن خواهند بود . گفتم آنها را برای چه كاری می‌خواهد؟ فرمود : به مداوای مجروحان پرداخته ، سرپرستی بیماران را به‌عهده خواهند گرفت . عرض كردم : نام آنها را بفرمایید . فرمود : قنواء دختر رشید هجری ، ام ایمن ، حبابه والبیه ، سمیه [مادر عمار یاسر] ، زبیده ‌ام خالد احمسیّه ، ام سعید حنفیه ، صیانه ماشطه ، ام خالد جهنّیه .
 
«صیانه ماشطه» در زمان حضرت موسی می‌زیسته است و مادر عمار یاسر در ابتدای بعثت به شهادت رسید.
 
«حبابه» در زمان علی ، علیه‌السلام ، و «قنواء» در زمان امام حسن و امام حسین، علیه‌السلام ، و بقیه در زمان‌های دیگر زندگی می‌كرده‌اند .
 
این گروه سیزده نفری رجعت خواهند كرد و خداوند برای قدردانی از آنها ، به بركت امام زمان(عج) آنها را زنده خواهد كرد .
 
در این روایت امام صادق ، علیه‌السلام ، از آن سیزده زن فقط نام نه نفر را یاد می‌كند .
 
در كتاب خصایص فاطمیّه به‌نام نسبیه ، دختر «كعبه مازینه» ، و در كتاب منتخب‌البصائر به‌نام «وتیره» و «أحبشیه» اشاره شده است .
 
زنان سرافراز
 
اینك به اختصار به شرح حال برخی از زنان نامبرده اشاره می‌كنیم .
 
1ـ صیانه ماشطه
 
او یكی از همان سیزده بانویی است كه در دولت حضرت مهدی ، علیه‌السلام ، زنده شده ، به دنیا بازمی‌گردد . وی همسر «حزقیل» ، پسر عموی فرعون ، و شغلش آرایشگری دختر فرعون بود . او همانند شوهرش به پیامبر زمان خود ، حضرت موسی ، ایمان آورده بود امّا همچنان ایمان خود را پنهان می‌كرد .
 
نوشته‌اند : روزی وی مشغول آرایش دختر فرعون بود كه شانه از دستش افتاد و بی‌اختیار نام خدا را برزبان جاری ساخت . دختر فرعون گفت : آیا نام پدر مرا بر زبان آوردی؟ گفت : نه ، بلكه نام كسی را بر زبان آوردم كه پدر تو را آفریده است .
 
دختر فرعون ماجرا را نزد پدر بازگو كرد و فرعون صیانه را احضار كرد و گفت : مگر به خدایی من اعتراف نداری؟ گفت : هرگز! من از خدای حقیقی دست نمی‌كشم و تو را پرستش نمی‌كنم.فرعون دستور داد تا تنور مسی برافروزند و همه بچه‌های آن زن را در حضورش در آتش افكنند . چون نوبت به طفل شیرخوارش رسید صیانه می‌خواست به ظاهر از دین برائت جوید كه كودك شیرخوارش به زبان آمد و گفت : مادر صبر كن كه تو بر حق هستی! فرعونیان آن زن و بچه شیرخوارش را در آتش افكنده، سوزاندند .
 
2ـ سمیه، مادر عمار یاسر
 
وی هفتمین نفری بود كه به اسلام گروید و بدین‌سبب دشمن سخت به خشم آمد و بدترین شكنجه‌ها را براو روا داشت .
 
او و شوهرش یاسر در دام ابوجهل گرفتار آمدند و او نخست آنها را اجبار كرد كه پیامبر خدا را دشنام دهند، امّا آنها حاضر به چنین‌كاری نشدند . او نیز زره آهنی به سمیه و یاسر پوشانید و آنها را در آفتاب سوزان نگه‌داشت. سرانجام ابوجهل بر هر یك ضربتی وارد ساخت و ایشان را به‌شهادت رساند .
 
3ـ نسیبه، دختر كعب مازنیه
 
او معروف به «ام‌عماره» و از زنان فداكار صدر اسلام است كه در برخی از جنگ‌های پیامبر اسلام، شركت جسته و مجروحان جنگی را مداوا كرده است. او در جنگ احد بهترین نقش را ایفا كرد. با دیدن صحنه فرار مسلمانان و تنها گذاشتن پیامبر به دفاع از جان شریف پیامبر پرداخت و در این راه بدنش زخم‌های فراوان برداشت .
 
4ـ امّ ایمن
 
از زنان پرهیزكار و خدمتكار حضرت رسول، است. پیامبر به‌او مادر خطاب می‌كرد و می‌فرمود:"این زن، باقی‌مانده‌ای از خاندان من است."
 
وی همواره در كنار زنان مجاهد، در جبهه جنگ به مداوای مجروحان می‌پرداخت.ام ایمن از شیفتگان خاندان امامت بود كه در ماجرای فدك، حضرت زهرا، (س)، او را به‌عنوان شاهد معرفی كرد. وی پنج یا شش ماه پس از پیامبر از دنیا رفت.خداوند به بركت مهدی آل محمد به هنگام ظهور، او را زنده می‌گرداند تا در لشكرگاه امام به خدمت گماشته شود .
 
5ـ امّ خالد
 
در روایت دو بانو بدین نام مشهور شده‌اند: ام خالد احمسیه و ام خالد جهنّیه. شاید مقصود ام خالد مقطوعه الید (دست بریده) باشد كه یوسف‌بن عمر، پس از به‌شهادت رساندن زیدبن علی بن الحسین در كوفه، دست او را به جرم شیعه بودن قطع كرد. در كتاب رجال كشی درباره شخصیت و مقام این زن فداكار از امام صادق، علیه‌السلام، مطلبی ذكر گردیده كه حایز اهمیت است. ابوبصیر گوید : در خدمت امام صادق نشسته بودیم كه ام خالد مقطوعه الید از راه رسید. حضرت فرمود:ای ابابصیر، آیا میل داری كه كلام امّ خالد را بشنوی؟
 
من عرض كردم: آری ای فرزند رسول خدا، با شنیدن آن شادمان می‌گردم... در همان موقع ام خالد به خدمت امام آمد و سخن گفت. دیدم وی در كمال فصاحت و بلاغت صحبت می‌كند. سپس حضرت پیرامون موضوع ولایت و برائت از دشمنان با او سخن گفت .
 
6ـ زبیده
 
مشخصات كاملی از او نقل نشده است. احتمال دارد زبیده زن هارون‌الرشید باشد كه شیخ صدوق، رحمت‌الله علیه، درباره‌اش گفته است: وی یكی از هواداران و پیروان اهل بیت است. هنگامی كه هارون دانست از شیعیان است قسم خورد كه طلاقش دهد.
 
زبیده كارهای خدماتی بسیاری داشت كه یكی آبرسانی به عرفات است. همچنین نوشته‌اند وی یكصد كنیز داشت كه پیوسته مشغول حفظ قرآن بودند و همیشه از محل سكونت او صدای تلاوت قرآن شنیده شد. زبیده در سال 216 ق. رحلت كرد .
 
7ـ حبّابه والبیّه
 
از زنان والامقامی است كه دوره زندگی نه امام معصوم(ع) را درك كرد و پیوسته مورد لطف و عنایت ایشان قرار داشت. در یك یا دو نوبت به‌وسیله امام زین‌العابدین و امام رضا، علیهماالسلام، جوانی‌اش به‌او بازگردانده شد.
 
اولین ملاقات وی با امیر مؤمنان، علیه‌السلام، بود كه از آن حضرت دلیلی بر امامت درخواست كرد .
 
حضرت در حضور وی سنگی را برداشت و بر آن مهر خود را نقش كرد و اثر آن مهر در سنگ جای گرفت و به او فرمود: پس از من هر كه توانست در این سنگ چنین اثری برجای بگذارد او امام است .
 
از این رو حبابه پس از شهادت هر امامی نزد امام بعدی می‌رفت و آنان مهر خود را بر همان سنگ می‌زدند و اثر آن نقش می‌بست. نوبت كه به امام رضا، علیه‌السلام، رسید حضرت نیز چنین كرد. حبابه نه ماه پس از رحلت امام رضا، علیه‌السلام، زنده بود و پس از آن بدرود حیات گفت .
 
8ـ قنواء
 
دختر رشید هجری، یكی از شیعیان و پیروان علی، علیه‌السلام، و خود از یاران باوفای حضرت امام جعفر صادق، علیه‌السلام، است .
 
وی دختر بزرگمردی است كه در راه محبت و دوستی امیر مؤمنان به‌طرز دلخراشی به‌شهادت رسید .
 
از گفتار شیخ مفید برمی‌آید كه قنواء به هنگام ورود پدرش نزد عبیداللَه بن زیاد شاهد قطع دو دست و دو پای پدر خود بوده و به‌كمك دیگران بدن نیمه‌جان پدر را از دارالاماره بیرون آورده و به‌خانه منتقل كرده است .
 
روزی قنواء به پدرش گفت: پدرجان، چرا این همه خود را به‌رنج و مشقت عبادت می‌اندازی ! پدر درجواب گفت: دخترم، پس از ما گروهی خواهند آمد كه بینش دینی و شدت ایمانشان از ما، كه این همه خود را به‌زحمت عبادت انداخته‌ایم ، بیشتر است .
 
د) بانوان منتظر
 
چهارمین گروه یاوران امام زمان بانوان پرهیزكاری هستند كه پیش از ظهور حضرت بقیه الله، علیه‌السلام، رحلت كرده‌اند. به ایشان گفته می‌شود: امام تو ظاهر گشته است، اگر مایلی می‌توانی حضور داشته باشی. آنان نیز به اراده پروردگار زنده خواهند شد .
 
رجعت زنان مربوط به گروه خاصی نیست و هر بانویی تقوا پیشه كند و خود را با خواسته‌ها و شرایط زندگی در حكومت مهدی آل محمد، علیه‌السلام، تطبیق دهد ممكن است در آینده از رحمت خداوندی بهره‌مند گشته، برای یاری امام زنده شود .
 
یكی از آن شرایط خواندن دعای «عهد» است كه در فرد، نوعی آمادگی برای پذیرش حكومت آخرین ذخیره الهی ایجاد می‌كند




نوع مطلب : مهدویت، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : حصار حباب،
پنجشنبه 16 آذر 1396 08:01 ب.ظ
There is certainly a great deal to know about this subject.
I love all the points you made.
پنجشنبه 23 شهریور 1396 09:15 ب.ظ
Hello! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any tips?
یکشنبه 12 شهریور 1396 09:03 ق.ظ
If you would like to take much from this article then you
have to apply these methods to your won weblog.
یکشنبه 20 فروردین 1396 11:10 ق.ظ
Hi there I am so thrilled I found your web site, I really found you by accident,
while I was researching on Digg for something
else, Nonetheless I am here now and would just like to say
many thanks for a remarkable post and a all round entertaining blog
(I also love the theme/design), I don't have time to read through
it all at the moment but I have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to
read much more, Please do keep up the great work.
جمعه 18 فروردین 1396 12:00 ب.ظ
Appreciating the persistence you put into your
website and detailed information you present. It's good to come across a blog
every once in a while that isn't the same old rehashed information.
Great read! I've saved your site and I'm adding your RSS feeds to my Google account.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

آقاترین!سکوت مرا غرق نور کن
مارا قرین منت و غرق حضور کن
وقتی گناه کنج دلم سبز میشود
اقا شما شفاعت این ناصبور کن
میترسم از شبی که به دجال رو کنیم
اقا تورا قسم به شهیدان ظهور کن!!!


سخن مدیر:
سلام به همه ی شما دوستداران امام مهربونی مهدی آل محمد(ص)
امیدوارم لحظات خوبی را در این وبلاگ سپری کنید.
خیلی خوشحال میشم اگر با نظرات خوبتون این حقیر رو راهنمایی کنید.







مدیر وبلاگ : shematil
مطالب اخیر
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
كیفیت عملكرد این وبلاگ را چطور ارزیابی میكنید؟







كیفیت عملكرد این وبلاگ را چطور ارزیابی میكنید؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

قرآن آنلاین

http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG

کد موزیک الما